Co należy sprawdzić zanim wyślesz pompę
Pompy TRW i KOYO współpracują z czujnikiem skrętu. Służy on do wykrywania ruchu kierownicy i daje pompie sygnał do gwałtownego przyspieszenia i podania większego ciśnienia na maglownice. Pompa powinna działać z uszkodzonym czujnikiem skrętu lub bez niego, wchodzi wtedy w tryb awaryjny i zwiększa lekko obroty.
W pompach TRW zdarza się sporadycznie, że uszkodzony czujnik skrętu ciągnie z pompy zbyt duży prąd. Pompa wówczas nie startuje i zgłasza błąd napięcia referencyjnego. Odpięcie czujnika pozwoli ruszyć pompie w trybie awaryjnym.
Sprawdzenie zasilania i sygnałów sterujących
Jeśli pompa nie działa to należy sprawdzić napięcia na sygnałowej wtyczce pompy. Napięcie +12V po stacyjce uruchamia sterownik pompy. Bez tego napięcia pompa jest martwa. W następnej kolejności sprawdzamy napięcie 2,5V na obu żyłach magistrali CAN (względem masy samochodu oczywiście). Pompa aby ruszyć komunikuje się ze sterownikiem silnika, zegarami itp. Uszkodzenie choćby jednego przewodu CAN uniemożliwi komunikacje i zatrzyma pompę.Czasami w SKODZIE FABII były problemy z gnijącą wiązką przewodów na podłużnicy.
Gnicie występuje zazwyczaj w miejscu zejścia kabli z podszybia na podłużnicę. Wiązka nasiąka spływającą wodą a przez szczelne opasanie taśmą nie ma możliwości wyschnąć. Oglądając taką wiązkę usuń taśmę opasającą przewody, rozsuń żyły aby mogły wyschnąć. Sprawdź izolacje przewodów, przebarwienia lub spuchnięcia żył to oznaka ich uszkodzenia.Jeśli masz możliwość to połącz się z pompą przez gniazdo diagnostyczne OBD2 i odczytaj błędy. Nawiązanie komunikacji oznacza że magistrala CAN jest sprawna.
Co jeśli widać zielony nalot?
Jeśli w którymś gnieździe widać zielony nalot to znaczy że była tam wilgoć i wystąpiła elektroliza. Sprawdź dobrze wtyczkę i jej uszczelkę silikonową. Szczególnie niebezpieczne jest uszkodzenie wtyczki od środkowego gniazda zasilającego. W gnieździe umieszczono otwór odpowietrzający pompę więc nawet niewielkie ilości wody łatwo przedostaną się przez otwór prosto na elektronikę pompy.
Uszkodzona wtyczka lub gniazdo?
Uszkodzone, popękane gniazda lub wtyczki rzadko kiedy dają się dobrze uszczelnić. Widziałem wiele wynalazków z silikonu sanitarnego. Jest to likwidacja problemu na krótki czas. W takim przypadku zalecam wymianę elementu. W pompach występują dwa typy gniazd: wąskie, szerokie. Jeśli uważasz że należy wymienić gniazdo to proszę przed wysyłką o kontakt w celu sprawdzenia dostępności danego gniazda.
Mycie silnika
Jeśli byłeś na myjce ciśnieniowej umyć silnik i po powrocie do domu zaczynają się problemy ze wspomaganiem to znaczy że woda pod ciśnieniem dostała się do pompy. Niezbędna będzie naprawa i uszczelnienie pompy.